Hallo , |
De afgelopen maanden is interlandelijke adoptie veel in het nieuws geweest. We houden jullie via deze nieuwsbrief op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. In deze editie ook een link naar een interessant onderzoek over open adoptie uitgevoerd door collega’s van Grotevant. Daarnaast interviews over Schematherapie en Dyadic Developmant Psychotherapty. En een interview met Rob Marrevee die met zijn boek Vaderland veel stof heeft doen opwaaien. We sluiten af met een overzicht van een aantal interessante congressen/trainingen en leestips. Veel leesplezier! |
|
|
|
|
Fiom en belangengroepen verder met expertisecentrum interlandelijke adoptie |
Op woensdag 6 juli jl heeft het projectteam, dat vanuit het ministerie van justitie en veiligheid (JenV) verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van een expertisecentrum, de bouwstenen voor de daadwerkelijke inrichting overgedragen aan Fiom en betrokken partijen. Het gehele bericht is te vinden onder 'lees verder'. De afgelopen tijd is er veel nieuws geweest over interlandelijke adoptie. Lees hiervoor ook onderstaande berichten:
|
|
|
|
|
Met DDP kun je een getraumatiseerd kind tot een veilige hechting brengen (bron: Rinogroep.nl) |
Dan Hughes is een zeer ervaren Amerikaanse behandelaar, adviseur en trainer op het gebied van de ontwikkeling van therapeutische interventies voor getraumatiseerde kinderen. Hij schreef verschillende boeken over hechting en trauma bij kinderen en is grondlegger van Dyadic Developmental Psychotherapy (DDP) en PACE. In september geeft hij hierover bij de RINO Groep een congres en training voor professionals die werken met getraumatiseerde en/of verwaarloosde kinderen. Hoe is Hughes gekomen tot deze behandeling, hoe werkt DDP in de praktijk en wat maakt PACE zo belangrijk? |
|
|
|
|
Nieuwe behandelgroep voor volwassen geadopteerden |
Progressio is gestart met een nieuwe behandelgroep voor volwassen geadopteerden. Zij maken hierbij gebruik van Schematherapie. Dit is een vorm van psychotherapie gericht op het herkennen van de eigen valkuilen en het erkennen van en kunnen reageren op de eigen behoeften. Renée Uittenbogaard en Nancy van der Borg vertellen over deze nieuwe behandelgroep. |
|
|
|
|
Interview Rob Marrevee |
Het boek 'Vaderland' van Rob Marrevee heeft veel stof doen opwaaien. Wij spraken Rob over zijn boek, theatervoorstelling en de weg die hij en zijn gezin hebben afgelegd. |
|
|
|
Download: onderzoek open adoptie |
|
In Nederland worden per jaar zo’n 20 kinderen afgestaan ter adoptie. Wettelijk gezien is adoptie in Nederland gesloten. Dit betekent dat alle banden tussen biologische ouder en kind worden verbroken. Echter in de praktijk zien we soms dat (een vorm van) contact gewenst is. Als er rondom en na de adoptie contact is tussen biologische ouders en adoptieouders en -kind dan verruimt dat de term "gezin" en spreken we van een verwantschapsnetwerk rondom het kind. Zouden we ook wettelijk meer toe moeten werken naar een vorm van open adoptie? Of is open adoptie juist verwarrend voor de betreffende kinderen? Wat betekent het voor de biologische ouders? En hoe is dat dan voor de positie van de adoptieouders? Fiom nam contact op met collega’s uit de UK en VS, waar open adoptie veel gebruikelijker is en ook veel onderzoek is gedaan. In dit artikel lees je de interessante bevindingen van het onderzoek van Grotevant (Adoption research program van de Universiteit van Massachusetts). |
|
|
|
|
Minor HAN: Professioneel ondersteunen na afstand en adoptie |
Komende september start alweer de derde groep voor de minor ‘Professioneel ondersteunen na afstand en adoptie’ bij de HAN in Nijmegen. De minor is door de HAN ontwikkeld, samen met ervaringsprofessionals en met Fiom. Sinds september 2021 wordt de minor als deeltijdminor aangeboden, maar is toegankelijk voor zowel voltijd- als deeltijdstudenten en als cursus voor professionals. Diverse studenten en afgestudeerde professionals hebben inmiddels met veel plezier de minor afgerond of volgen deze momenteel bij de HAN. In deze minor verdiepen zij zich actief in de ondersteuning van Nederlandse afstandsmoeders en binnen- en buitenlandse geadopteerden. |
|
|
|
|
Masterclass: Toepassing polyvagaal theorie binnen Samenspel |
|
9 - 9 - 2022 |
|
Den Haag |
|
|
|
|
|
|
De polyvagaal theorie geeft verdergaand inzicht in hoe het centraal zenuwstelsel reageert op stress, en wat er nodig is om het systeem tot rust te brengen. Op deze dag krijg je een introductie in de polyvagaal theorie, hoe je deze kennis kan gebruiken in de voorbereiding, tijdens je Samenspel sessie en bij het bekijken van de beelden. Daarnaast krijg je praktische tools aangereikt die je aanvullend op je Samenspel sessies (met ouders/groepsleiders/verzorgers) kan inzetten om de stressregulatie te verbeteren. |
|
|
|
|
|
|
|
Congres: Hechtingsproblematiek |
|
6 - 10 - 2022 |
|
10:00 |
|
Utrecht |
|
|
|
|
|
|
De gehechtheid van kinderen met een ouder of betekenisvolle andere persoon komt vaak goed tot stand, maar is daarom niet vanzelfsprekend. Het jaarlijks congres over hechtingsproblematiek gaat over de manier waarop je als professional kunt werken aan een veilige gehechtheid tussen opvoeder en kind, met name wanneer er bij ouder(s) en / of kind sprake is van een trauma. Daarbij kun je ook denken aan mensen een (licht) verstandelijke beperking of psychiatrische problemen, waarvan bekend is dat zij kwetsbaarder zijn voor trauma dan anderen. |
|
|
|
|
|
|
|
Congres: Vroeg Trauma & Interpersoonlijke Neurobiologie |
|
12 - 10 - 2022 |
|
09:30 |
|
Amersfoort |
|
|
|
|
|
|
We ontdekken steeds meer over de wijze waarop vroege traumatische interpersoonlijke ervaringen fysiek gestalte krijgen in het zich ontwikkelende brein en hoe dat kan doorwerken in de volwassenheid. Hormonale, neurale en epigenetische veranderingen zijn daarvan het harde (neuro)biologische bewijs. Met deze veranderingen zien we ook aanhoudende schadelijke gevolgen voor de verbinding met het eigen lichaam en met anderen. Integratie is het kernbegrip op weg naar herstel. In dit congres kijken we vanuit de Interpersoonlijke Neurobiologie (IPNB) hoe we mentale en neurobiologische integratie kunnen bevorderen zodat de verbinding met het belichaamde zelf en met anderen kan worden hersteld. We zetten in dit congres de integratie van de reeds verworven kennis en inzichten rondom vroegkinderlijke traumatisering en interpersoonlijke neurobiologie centraal, waarbij we vooral samen op zoek gaan naar de implicaties voor behandeling. |
|
|
|
|
|
|
|
Training: Werken met het zenuwstelsel: de polyvagaal theorie |
|
|
|
|
|
Het zenuwstelsel is je vervoermiddel dat je door het leven navigeert. Jij bent de bestuurder dus is het handig om te weten hoe het zenuwstelsel werkt. Dan kun je weer op gang komen in de route die jij kiest. Zo houd jij het stuur in handen en voer je regie over je leven. Je wordt stap voor stap meegenomen in de door Stephen Porges ontwikkelde polyvagaaltheorie. De training bestaat uit 4 dagen: 1, 2, 29 en 30 november 2022 |
|
|
|
|
|
|
|
Boek: Activeer je nervus vagus |
Acteur: Luc Swinnen Lange tijd zochten we het antwoord op stress- en angstklachten in onze hersenen. Recent onderzoek toont aan dat we verder moeten kijken dan dat. Cruciaal is de nervus vagus, die door je hele lijf loopt en in contact staat met al je organen. Geen wonder dat je stress en angst in je hele lijf kunt voelen. Het goede nieuws is: je kunt via diezelfde nervus vagus ook positieve boodschappen aan je lijf geven. Verbinding maken met anderen is daarvoor cruciaal. Dit inzicht ligt aan de basis van het baanbrekend werk van de Amerikaanse neuropsychiater Stephen Porges. Stressexpert Luc Swinnen vertaalt zijn inzichten naar heel concrete handvatten die de nervus vagus positief stimuleren. |
|
|
|
|
|
|
Boek: Het jongetje Robbert |
Auteur: Dr. Martine F. Delfos Robbert is een lief en slim jongetje, maar hij kan ook geweldig boos zijn. Hij is een echte piekeraar en wil graag alles zelf doen. Hij heeft besloten dat hij niet meer naar school wil, want hij denkt dat hij niet kan leren; hij wil alleen maar spelen. In het boek gaat de verteller in gesprek over Robbert en legt uit wat er aan de hand is en wat Robbert kan doen om zijn leerangst kwijt te raken. Het jongetje Robbert is geschreven voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 8 jaar die moeite hebben om naar school te gaan, omdat ze leerangst hebben. Het is bedoeld om de problematiek bespreekbaar te maken en te helpen overwinnen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|