Beste , |
Graag geven wij jou in deze nieuwsbrief een update over het Expertisecentrum. Hoe staat het met de invulling van de rol van Kwartiermaker? Zijn de projectgroepen van de diverse bouwstenen al gevormd? Daarnaast staat een aantal vacatures open die we graag onder de aandacht willen brengen. |
|
|
|
 |
Invulling Rol Kwartiermaker |
De afgelopen periode zijn we voor het Expertisecentrum op zoek geweest naar een Kwartiermaker/manager. We hebben voor deze functie 19 reacties ontvangen vanuit het ervaringsveld en daarbuiten. Met zes kandidaten zijn we de procedure in gegaan. Ondanks de enthousiaste en goede reacties zijn we er helaas niet in geslaagd om de juiste kandidaat te vinden. Besloten is om de vacature aan te passen en nogmaals uit te zetten, maar dan met het accent op de rol als manager. Hier wordt momenteel aan gewerkt. |
|
|
|
 |
samenwerking |
Communicatie en samenwerking zijn ontzettend belangrijk in deze fase. En dan vooral luisteren naar de doelgroep en geïnteresseerden. Welke betrokkenheid willen jullie graag? Wat moet het Expertisecentrum bieden? Wat is een prettige vorm om samen te werken? Het is soms even zoeken hoe we dat zo goed mogelijk kunnen doen en hoe we het proces kunnen faciliteren, zodat er een eigenstandig Expertisecentrum kan ontstaan van en voor de doelgroep. Alle betrokkenheid en hulp wordt in ieder geval enorm gewaardeerd. Wil jij een rol spelen of heb je suggesties? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. |
|
|
|
 |
Bouwstenen en inrichting |
In afwachting van de manager is gestart met de eerste fase; het creëren van een structuur waarin gebouwd kan worden en de samenwerking opzoeken met belanghebbenden. Er is een start gemaakt met het opstellen van een plan van aanpak over hoe we samen met belanghebbenden de bouwstenen gaan implementeren en de loketfunctie operationeel gaan maken. Het gaat om de volgende bouwstenen:
- Bouwsteen kennisbasis
- Bouwsteen zoektochten en landenaanpak
- Bouwsteen toegang tot dossiers en afstammingsinformatie
- Bouwsteen psychosociale ondersteuning
- Bouwsteen juridische ondersteuning
Naast deze bouwstenen wordt er ook gewerkt aan de feitelijke inrichting van het Expertisecentrum, zoals het inrichten van een loket en een fysieke locatie. Hoewel de aandacht nu vooral uitgaat naar het snel opstarten van het Expertisecentrum en een goed bereikbaar loket, zullen we in de volgende fase extra aandacht schenken aan het oprichten van een buddynetwerk, educatie en het bevorderen van awareness rondom adoptie. |
|
|
|
 |
meedenken en/of -werken? |
Voor elke bouwsteen en voor communicatie zal er een projectgroep van start gegaan. Per projectgroep streven we naar optimale participatie vanuit de doelgroep; het gaat immers om een centrum voor en door geadopteerden en hun ouders. Voor een aantal onderwerpen zijn we nog op zoek naar enthousiaste projectleiders. Ben je ervaringsdeskundige met relevante expertise en heb je interesse in deze rol? Laat het ons weten. Wil je op een andere wijze betrokken zijn, bijvoorbeeld door mee te praten en deel te nemen aan een werkgroep, dan horen we dat ook graag. Vergoedingen Deelname aan een project- en/of werkgroep wordt vergoed op basis van een zogenoemde vacatieregeling waarbij per bijgewoonde bijeenkomst een vaste vergoeding wordt geboden. In beginsel is de vergoeding voor deelname aan een digitale bijeenkomst 65 euro. Voor een fysieke bijeenkomst is de vergoeding 125 euro exclusief reiskosten. Ook is er ruimte voor korte en wat langere contracten en werkzaamheden, voor klussen of deeltrajecten, die eventueel ook als zzp-er kunnen worden verricht. Mocht je beschikbaar zijn op korte termijn en over de juiste skills en expertise beschikken, meld je vooral aan via info@ecinterlandelijkeadoptie.nl. |
|
|
|
 |
communicatie & kernwaardensessie |
De werkgroep ‘communicatie’ gaat aan de slag met het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl, een communicatieplan, het vormgeven van een website, het opzetten van social media, het inrichten van online marketing en het vinden van een geschikte naam. Om dit goed te kunnen doen is het van belang om samen met belanghebbenden de missie, visie en kernwaarden goed te formuleren. Er wordt een sessie georganiseerd om dit concreter te maken. Heb je interesse om hieraan deel te nemen? Of wil je graag meewerken en/of – denken met de werkgroep communicatie? Meld je dan aan via info@ecinterlandelijkeadoptie.nl. |
|
|
|
 |
bijeenkomst maandag 17 oktober |
Op maandag 17 oktober vindt er een eerste bijeenkomst plaats met betrokken belangenorganisaties, waarin we gezamenlijk verder gaan met het vormgeven en bouwen van het Expertisecentrum. Ons startpunt is uiteraard de opbrengst van het voortraject in 2021-2022. We streven naar een zo spoedig mogelijke opening van het Expertisecentrum, te beginnen met de loketfunctie. Tegelijkertijd streven we naar kwaliteit, betrokkenheid en voldoende ruimte voor inspraak en borging. De bijeenkomst vindt plaats in Houten van 14:00 tot 16:30 uur. Het eerste deel van de bijeenkomst gaat over de contouren, het proces en vragen over zaken als ‘de stip op de horizon’. Tijdens het tweede deel van de bijeenkomst wordt er in subgroepen per bouwsteen en/of onderwerp gewerkt aan de eerste plannen voor implementatie. Voor deze bijeenkomst nodigen we iedereen uit om zich aan te melden; geadopteerden, adoptieouders en professionals. Zoals gezegd is dit een eerste bijeenkomst; volgende bijeenkomsten worden binnenkort ingepland, waarbij we trachten aan te sluiten bij de wensen vanuit het deelnemersveld, rondom dag, tijdstip en locatie. Aanmelden voor deze eerste bijeenkomst kan via info@ecinterlandelijkeadoptie.nl. |
|
|
|
 |
Subsidieregeling vanuit ministerie |
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid stelt een subsidieregeling beschikbaar voor belangengroepen die zich binnen het adoptieveld inzetten. Het doel van deze regeling is dat belangenorganisaties hun organisatie en het aanbod voor interlandelijk geadopteerden kunnen versterken. Daarnaast komt er ruimte voor het aanvragen van subsidie voor projecten en/of plannen ten behoeve van de doelgroep. Wij verwachten dat de regeling binnenkort wordt gepubliceerd op de website van het ministerie en medio oktober van kracht is, waarna belangengroepen hun plannen en aanvragen kunnen indienen. Rol van het Expertisecentrum bij de subsidieregeling In de subsidieregeling is een rol weggelegd voor het Expertisecentrum. Voordat het ministerie een beslissing neemt op een subsidieaanvraag, zal het Expertisecentrum elke subsidieaanvraag voorzien van een kort advies. Het Expertisecentrum adviseert op inhoud en kijkt of er verbindingen kunnen worden gemaakt met andere – al lopende - aanvragen of initiatieven. Zodoende heeft het Expertisecentrum zicht op de lopende plannen en projecten en kan het waar mogelijk de onderlinge samenwerking en kennisdeling bevorderen. Het Expertisecentrum adviseert uitdrukkelijk niet over het wel of niet toekennen van een subsidie. Deze afweging wordt alleen gemaakt door het ministerie. Bij de invulling van deze adviesrol voor het Expertisecentrum willen we gebruik gaan maken van een adviescommissie. Hoe deze commissie er uit zal zien en te werk zal gaan is nog onderdeel van ons bouwproces. Dat in de commissie diverse leden plaatsnemen, waaronder in ieder geval geadopteerden en andere deelnemers uit de doelgroep, heeft onze voorkeur. Zodra meer informatie over deze commissie en de subsidieregeling beschikbaar is zullen we die plaatsen op de website en daarover berichten in de volgende nieuwsbrief. |
|
|
|
 |
openstaande vacatures |
Om het Expertisecentrum goed van de grond te krijgen en vervolgens te laten floreren, is het essentieel om de juiste mensen aan boord te hebben. Voor de onderstaande functies zijn we op zoek naar goede kandidaten, waarbij we het belangrijk vinden dat de doelgroep van ervaringsdeskundigen (geadopteerd of adoptieouder) vertegenwoordigd is.
Nog niet alle (tijdelijke) functies zijn volledig uitgewerkt, maar we willen je wel alvast op de hoogte brengen van wat eraan zit te komen. HR-ondersteuner Deze functie zal in de opstartfase vooral toezien op het proces van werving en selectie, deelname aan en ondersteuning van de diverse sollicitatieprocedures en alle overige werkzaamheden die passen bij een organisatie waar in korte tijd veel nieuwe collega's starten. Je werkt samen met het kernteam en de manager van het expertisecentrum aan het bouwen van een mooie organisatie, waarbij je tevens zult samenwerken met de bestaande HR-afdeling van Fiom. Coördinator landenaanpak De inhoud van deze functie zal nog verder worden uitgewerkt maar het zal in eerste instantie gaan om het opzetten en vormgeven van o.a. kennisdeling rondom adoptielanden en zoekacties. Na de opstartfase van het Expertisecentrum zal dit overgaan in een meer coördinerende rol, voor langere tijd. Projectleider Loket - tijdelijk (zzp) Betreft het opzetten, inrichten en vormgeven van het loket. Loketmedewerkers Dit zijn de enthousiaste deskundigen die het telefonische loket gaan bemensen en de vragen van alle betrokkenen gaan beantwoorden. Het gaat dan o.a. om vragen over zoekacties en ondersteuning op psychosociaal en juridisch gebied. Heb je ervaring op een van deze onderwerpen en wil je jouw kennis verbreden naar de andere onderwerpen, laat het ons weten. Naast het bemensen van het loket kun je ook op worden ingezet op losse thema’s en lopende dossiers en werk je mee aan het algeheel goed laten draaien van dit nieuwe centrum. Het spreekt haast voor zich maar ervaringsdeskundigheid heeft de voorkeur. Privacy-officer - tijdelijk (zzp) Betreft het goed op de rit krijgen alle privacy-gerelateerde zaken. Zit er een (tijdelijke) functie bij waarin je geïnteresseerd bent, meld je dan vooral via info@ecinterlandelijkeadoptie.nl. Als je mensen in je omgeving kent die zich willen inzetten voor het Expertisecentrum, deel deze functies dan met hen. We hebben in de eerste helft van oktober extra tijd gereserveerd voor het voeren van kennismakingsgesprekken en sollicitatiegesprekken. Hoe sneller we het team op volle sterkte hebben, hoe beter! |
|
|
|
 |
digitaal bijpraatmoment |
Mocht je na het lezen van deze nieuwsbrief nog vragen hebben, dan beantwoorden we die graag. Op maandag 3 oktober organiseren we een digitaal bijpraatmoment van 17.00 tot 18.00 uur. Wil je hier bij zijn? Stuur dan een mail naar info@ecinterlandelijkeadoptie.nl, zodat we je de uitnodiging en link kunnen toesturen. |
|
|
|
|