Op weg naar een vertrouwde plek |
Het loket van het Expertisecentrum wil vanaf dag één goed benaderbaar zijn en gemaakte afspraken nakomen. Zo wordt het Expertisecentrum een vertrouwde plek, waar je met alles terecht kunt en jezelf kunt zijn. De inbreng van belangenorganisaties is medebepalend voor het succes. Medebepalend voor het succes is de inbreng van belangenorganisaties. James Timmermans manager-EC: “We nemen allerlei initiatieven om de samenwerking met belangenorganisaties te intensiveren. Een andere kans is sensitief taalgebruik, weten hoe je met geadopteerden in gesprek gaat, maar ook grenzen kennen en weten wanneer het beter is om door te verwijzen. Verder is er onze signalerende functie: wat leeft er, wat speelt er onder doelgroepen? En hier op inspelen door mensen en organisaties samen te brengen.” Het Expertisecentrum moet een plek zijn waar je als interlandelijk geadopteerde meteen merkt en voelt dat de mensen die er werken, weten waar je het over hebt. Medewerkers die vanuit doorleefde ervaring en met compassie kunnen luisteren en realistische antwoorden kunnen geven. James Timmermans: “We willen mensen zo goed mogelijk ondersteunen. Daar zet het EC-team zich 200 procent voor in. De eindsprint naar de opening op 23 maart komt duidelijk in zicht.” |
|
|
|
Samen bouwen aan een stevige kennisbasis |
Dinsdagavond 7 februari was de eerste avond waarop de onderzoekers van het Expertisecentrum een begin maakten met de praktische invulling van de bouwsteen Kennisbasis. Projectleiders Martha Teijema en Pascal Nieskens organiseerden een bijeenkomst waar ze positief op terugkijken. Martha: “Er waren meer dan 50 mensen aanwezig met verschillende achtergrondkennis en ervaring. Samen met geadopteerde mensen, familieleden en partners, adoptieouders, belangenorganisaties, wetenschappers en professionals, hebben we in drie groepen gewerkt aan drie onderwerpen. Zo werd er nagedacht over de kennisagenda en de thema's met betrekking tot interlandelijke adoptie en afstand waar in de toekomst meer onderzoek naar gedaan moet worden. De andere twee groepen richtten zich op de inrichting van een redactieraad voor de online bibliotheek en op de vorming van een ervaringspanel voor advies over toekomstig werk vanuit de kennisbasis. De opgehaalde ideeën en adviezen van de avond gaan we gebruiken om deze drie onderwerpen verder te ontwikkelen vanuit het Expertisecentrum. En daar blijft het niet bij. Na de bijeenkomst meldden veel deelnemers zich aan voor verdere samenwerking in de toekomst. Dit biedt veel mogelijkheden waar we snel gebruik van zullen maken.” |
|
|
|
welkom nieuwe collega! |
Het Expertisecentrum groeit en bloeit. Ook de afgelopen weken is er weer een nieuwe collega van start gegaan. Melissa Houben stelt zich graag voor als onze nieuwe officemanager en projectondersteuner: “Mijn naam is Melissa Houben. Ik ben geboren en getogen in Limburg. In 2009 ben ik gestart met mijn studie ‘Religie en Cultuur’ in Utrecht, een stad waar ik met veel plezier ben blijven plakken. Ik heb enkele jaren gewerkt als freelance fotograaf en ben vanaf januari aan de slag als officemanager/projectondersteuner bij het Expertisecentrum. Ik zie dit als een prachtige volgende stap! Mijn hart gaat sneller kloppen van stemmen die minder vaak gehoord worden. Ik zie er echt naar uit om me in te zetten voor diegenen wiens behoeften jarenlang niet gefaciliteerd zijn, terwijl ze daar, in alle eerlijkheid, wel recht op hadden. In mijn vrije tijd bezoek ik graag concerten en theatervoorstellingen. Samen met mijn partner kijk ik graag documentaires met mijn drie katten afwisselend op schoot.” |
|
|
|
De belangrijke rol van belangenorganisaties |
Het neerzetten van de kennisbasis- en agenda en is één van de sessies geweest waarbij we samen willen werken met het veld. Belangengroepen krijgen een grote rol bij het ontwikkelen van onze bouwstenen. Juist omdat er al zoveel kennis is, is het belangrijk om krachten te bundelen. De projectleiders van de bouwstenen Zoektocht, Dossiers, Onderzoek en Psychosociale ondersteuning hebben een start gemaakt met het verkennen van samenwerkingen. En vooral ook: wat kan het EC voor belangenorganisaties en professionals betekenen? Zo organiseert de bouwsteen Dossiers in februari weer een aantal bijeenkomsten en hebben belangenorganisaties die zich richten op zoektochten in het land van herkomst ook een e-mail ontvangen. Heeft jouw belangenorganisatie een mail gemist? Mail dan naar info@ecinterlandelijkeadoptie.nl. |
|
|
|
Themabijeenkomsten voor de bouwstenen |
Tijdens het voortraject in 2021-2022 zijn er rondom de invulling van de bouwsteen dossiers twee themabijeenkomsten geweest. Deelnemende partijen waren dossierhouders, waaronder diverse vergunninghouders, de Raad voor de Kinderbescherming, het Nationaal Archief, de Centrale Autoriteit en Fiom. Deze bijeenkomsten waren destijds zeer zinvol en hebben tot concrete plannen en samenwerking geleid. Het Expertisecentrum ziet voor zichzelf een rol in het voortzetten van deze samenwerking en heeft voor 14 februari aanstaande een nieuwe bijeenkomst gepland met genoemde groep. Voorafgaand aan deze bijeenkomst is er input gevraagd vanuit het veld. Diverse belangenorganisaties en betrokkenen hebben richting het Expertisecentrum gereageerd en input geleverd, waarvoor dank. Zowel schriftelijk als tijdens een online inloopsessie op 9 februari 2023. Op dit moment staan er al een aantal onderwerpen op de agenda, zoals adoptiedossiers en opslag, inzage en begeleiding, privacy en eigenaarschap. De resultaten van genoemde bijeenkomst en overige activiteiten vormen de basis voor een verdiepende themabijeenkomst medio april. Wij willen dan samen prioriteiten en focuspunten aanbrengen. In die bijeenkomst gaan we onderwerpen omzetten naar concrete acties en diensten. Mocht je nu of later nog input willen leveren, dan is dat van harte welkom. |
|
|
|
Kennis en kunde van het EC-team |
Deskundige ondersteuning staat bij het Expertisecentrum voorop. Wat doet het EC-team zelf aan deskundigheidsbevordering? Kristy Wehrung, coördinator Expertisecentrum: “Het EC-team is breed georiënteerd. We halen alle kennis en expertise op waar mogelijk en relevant. Zo bezocht een afvaardiging van het team een symposium over keuzes en gedrag bij adoptie en discriminatie. Ook benaderen we experts uit het adoptieveld voor masterclasses, trainingen en intervisie. “We willen het beste uit onszelf halen”, licht Kristy toe. “De medewerkers van het Expertiseloket doorlopen een basisscholing die SKJ-geregistreerd is. Iedereen die in contact komt met geadopteerden en betrokkenen moet weten wat er speelt binnen adoptie. We zoeken naar medewerkers met ervaringsdeskundigheid of mensen die werkzaam zijn als professional en al met de doelgroep hebben gewerkt.” |
|
|
|
De essentie van het Expertisecentrum |
Samen met een representatieve vertegenwoordiging van onze doelgroepen en het EC-team hebben we de kernwaarden van het Expertisecentrum interlandelijke adoptie vastgelegd. Kernwaarden zijn onze belangrijkste eigenschappen en zeggen iets over onze drijfveren (onze waarden). Het Expertisecentrum biedt een vertrouwde plek voor jou (geadopteerden en hun familie), met deskundige ondersteuning, in samenwerking met adoptieveld en samenleving. Deze gekozen kernwaarden hebben we uitgeschreven in een corporate story. Het vertelt het verhaal wat je doet, waarom je dat doet, waar je vandaan komt en waar je heen gaat. Het vormt de essentie van onze organisatie, het Expertisecentrum. De corporate story is weer teruggelegd bij de mensen die met ons meedachten. De ontvangen feedback pakken we op en verwerken we weer in ons verhaal, zo wordt het een verhaal van iedereen. We delen de corporate story natuurlijk op de nieuwe website van het Expertisecentrum, waar op dit moment hard aan gewerkt wordt. |
|
|
|
|