|
|
|
In deze nieuwsbrief delen we graag een aantal artikelen over het begeleiden van adoptiekinderen op school. Hoe kan je het best een adoptiekind ondersteunen? Wat is traumasensitief onderwijs? Een adoptieouder beschrijft in een blog hoe belangrijk het is om de juiste hulp voor een kind te zoeken. Daarnaast vind je een agenda met congressen en lees-, kijk- en luistertips. Binnen Fiom Adoptievoorzieningen zijn wij op zoek naar een nieuwe collega. Heb je interesse of ken je iemand die aan het profiel voldoet? |
|
|
|
|
|
De waarde van een schoolconsult - Interview met Meike Melenhorst |
|
Meike Melenhorst werkt als Video-interactiebegeleider Gehechtheid bij Fiom Adoptievoorzieningen. Ze biedt opvoedingsondersteuning aan adoptiegezinnen met behulp van video-opnamen. Deze opnamen vinden thuis plaats maar ook steeds vaker op school. Meike vertelt in dit interview over haar werk en in het bijzonder het schoolconsult. Wat is de waarde van zo'n schoolconsult? Hoe kan het een kind helpen? En welke tips heeft Meike voor leerkrachten? |
|
|
|
|
|
Consult op school of kinderdagverblijf |
|
Adoptiekinderen hebben meer dan een 'gemiddeld' kind baat bij veiligheid, duidelijkheid en voorspelbaarheid. Ook op school of kinderdagverblijf. Soms gaat dat niet vanzelf. Er zijn vele factoren die hier de oorzaak van kunnen zijn. Deze kinderen hebben vaak al heel wat meegemaakt. Ze zijn afgestaan, verwaarloosd en hebben in veel gevallen meerdere verzorgers gehad. Fiom biedt de mogelijkheid van een consult op school of kinderdagverblijf. Aan de hand van de vraag van de leerkracht, begeleider of ouder kijken we samen naar de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind. Naar aanleiding hiervan geeft Fiom de leerkracht en intern begeleider concrete handvatten om het kind te helpen zich optimaal te ontwikkelen. |
|
|
|
|
|
Artikel - Janneke Punter-Buur over traumasensitieve benadering op scholen |
|
Janneke Punter-Buur is een van de professionals waar Fiom mee samenwerkt. Ze begeleidt kinderen met trauma en hechtingsproblematiek op scholen en aan huis. Daarnaast adviseert en begeleidt ze scholen en leerkrachten van adoptiekinderen en geeft ze presentaties over trauma en hechtingsproblematiek. In dit artikel licht ze een aantal voorbeelden uit van kinderen waarmee ze werkt of gewerkt heeft. En laat ze zien hoe belangrijk een traumasensitieve benadering is. |
|
|
|
|
|
Blogs: Achtergrond en Hulp omarmen |
|
Anne omschrijft in deze 2 blogs de weg van hulpverlening die zij heeft bewandeld met haar dochter. De hulp werd al ingeschakeld bij het ophalen van haar dochter. Ze zijn begonnen met video-interactiebegeleiding en vervolgens therapie met paarden. Na veel onderzoeken is gestart met Sensomotorische Integratie Therapie en daarna Multidimensionale Therapeutische Pleegzorg (MTP). Lees in de blogs over de lange en intensieve weg die afgelegd is. En hoe alle professionele hulp uiteindelijk heeft geholpen. |
|
|
|
|
|
Vacature: Video-interactiebegeleider (24 uur) |
|
Fiom is voor het programma Adoptievoorzieningen per direct op zoek naar een Video-interactiebegeleider voor de regio Brabant, Gelderland en Noord-Limburg. Vind jij het leuk om onderweg te zijn en ben jij een gecertificeerde Video-Interactiebegeleider met een SKJ en/of BIG-registratie? Heb je daarnaast affiniteit met adoptie? Dan is deze zeer interessante functie jou op het lijf geschreven! |
|
|
|
|
Training Gehechtheid in de praktijk - Fiom |
|
|
24 oktober 2023 |
|
|
Houten |
|
|
|
Aan de hand van theorie, casuïstiek en videobeelden krijg je inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Je leert hoe je adequaat kunt reageren op ingewikkeld gedrag en hoe je kunt werken aan een gevoel van veiligheid en vertrouwen, aansluitend op de ontwikkelingsfase van het kind. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Psychotrauma Opleiding VCT Expert Kind en Jeugd - PAO |
|
|
14 september 2023 |
|
|
Utrecht |
|
|
|
Deze opleiding richt zich op de behandeling van kinderen en jongeren die als gevolg van VCT complexe PTSS, developmental traumadisorder, hechtingsproblematiek of dissociatieve stoornissen hebben ontwikkeld. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Congres Hechtingsproblematiek - ECB |
|
|
21 september 2023 |
|
|
Eindhoven |
|
|
|
De sprekers op het congres staan stil bij de gevolgen van hechtingsproblematiek op het psychisch welzijn. En op welke manier heeft psychische problematiek bij een ouder of een kind invloed op de gehechtheidsrelatie tussen beiden? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Seminar Technieken geïntegreerde gezins-therapie bij hechtings-trauma's - Rino Groep |
|
|
11 en 12 oktober 2023 |
|
|
Utrecht |
|
|
|
Dit ervaringsgerichte seminar geeft je inzichten en tools om je cliënten te helpen bij het verbeteren van hun relatie met hun kind, ongeacht de leeftijd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Masterclass - Trauma en systeemtherapie - Rino Groep |
|
|
7, 8 en 9 november 2023 |
|
|
Utrecht |
|
|
|
In deze 3-daagse masterclass leert Scott Sells je met het Family Systems Trauma model een structureel-strategische gezinsbehandeling van het getraumatiseerde kind. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artikel - Traumasensitief onderwijs in de praktijk |
|
Scholen met een traumasensitief onderwijsklimaat zijn zich bewust van de impact van ingrijpende jeugdervaringen op de ontwikkeling van leerlingen en stemmen zo goed mogelijk af op de specifieke onderwijs- en begeleidingsbehoeften van deze leerlingen. Ze bieden leerlingen een veilige plek waar ze met plezier naartoe gaan en zoveel mogelijk tot ontwikkeling en leren kunnen komen. Vier jaar geleden werd het schoolteam van een sbo-school in Amsterdam-Zuidoost getraind in traumasensitief onderwijs (TSO). Directeur Desiree Middelkoop: 'Ik kan nu echt zeggen dat TSO voor iedereen in de school rust brengt. Soms loopt de stress op, maar het is ook net zo snel weer rustig'. In dit artikel van PIP bespreken Leony Coppens en Marthe Schneijderberg het belang van TSO, de opbrengsten van de daarvoor ontwikkelde training, plus het belang van meerjarige schoolbrede inzet op TSO. Dit artikel is gratis voor PIP-abonnees. Bron: PIP |
|
|
|
|
|
Artikel - Mindfulness & massage maken kinderen weerbaar - Veerkracht vergroten |
|
Er zijn scholen die werken vanuit de positieve psychologie; maar wat houdt dit precies in en wat levert het op? Sinds 2016 loopt bij de Nicolaasschool in Delfshaven het traject 'Leer- & Veerkracht'. Het uitgangspunt is dat een leerkracht die goed in haar/zijn vel zit, een krachtig voorbeeld is voor de leerlingen en dat zorgt weer voor betere leerprestaties. Lees in het artikel alles over dit traject. Bron: Augeo |
|
|
|
|
|
Interview - Dr. Bruce Perry over Trauma |
|
Dr. Bruce Perry is kinderpsychiater en neurowetenschapper. In dit interview beantwoordt hij vragen over de impact van trauma op onder andere geadopteerden en hun families. Zo komt aan bod het vermogen om schijnbaar zinloos gedrag te begrijpen door te kijken naar wat erachter zit. En wat verstaan we eigenlijk onder trauma? Bron: Creating a Family |
|
|
|
|
|
Leestip: Beschermjassen - Transculturele hulp aan families - Kitlyn Tjin A Dije |
|
Dit boek biedt een nieuw perspectief op de hulpverleningspraktijk. Interculturele competenties komen uitgebreid aan bod. Ook behandelt het boek instrumenten als het genogram en de levenslijn, die inzetbaar zijn in het contact tussen hulpverlener en cliënt. |
|
|
|
|
|
|
Leestip: Kinderen met hechtings-problematiek - Anton Horeweg |
|
'Kinderen met hechtingsproblemen in de klas' leert je hoe hechting werkt binnen en buiten de schoolmuren. Het vertelt je uitvoerig wat hechting is en waarom niet alleen de primaire verzorgers als ouders, maar ook leraren in dat proces een cruciale rol spelen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leestip: Veerkracht bij kindertrauma - Naomi Vandamme |
|
Hoe kun je er als hulpverlener aan bijdragen veerkracht bij kinderen te vergroten? Het handboek 'Veerkracht bij kindertrauma' toont je aan de hand van de veerkrachtpuzzel, een veerkrachtgerelateerd werkkader, hoe. |
|
|
|
|
|
|
Leestip: Tem je Draak |
|
Deze handleiding stelt behandelaren in staat om de groepstraining ‘Tem je Draak’ te geven aan chronisch getraumatiseerde kinderen van 7 tot 12 jaar. ‘Tem je Draak’ bereidt deze kinderen voor op vervolgtherapie en traumaverwerking. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Filmtip: The Quiet Girl |
|
Mooie film over een jong meisje Cáit. In de zomer van het jaar 1981 wordt zij door haar familie weggestuurd. Ze trekt in bij een bevriend koppel van haar moeder. Een film over verwaarlozing en wat dit doet met een kind. Wat zit er achter een stil kind? |
|
|
|
|
Podcast: La Vida - De podcast over adoptie |
|
Yeny en Desiree, twee vriendinnen geadopteerd uit Colombia, praten in deze podcast over alles wat met hun adoptie te maken heeft. Van de struggles in hun jeugd tot aan nu. Zij vertellen over hun zoektochten en over het leven met biologische familie op afstand. In het derde seizoen praten zij met pubers over adoptie. |
|
|
|
|
Podcast: Drs. Milka van Est - Het belang van lichaamsgerichte therapie |
|
De wisselwerking tussen lichaam en geest is het terrein van drs. Milka van Est, psychiater en gecertificeerd in de Sensorimotor Psychotherapy. In deze podcast gaat ze in op de relatie tussen stress en klachten, de werking van het autonome zenuwstelsel en de polyvagaaltheorie. |
|
|
|
|
Website: The Mental Box |
|
Op deze website vind je visuele en interactieve tools die ondersteuning kunnen bieden bij het bouwen aan diverse veerkrachtbronnen of het hanteren van specifieke situaties, moeilijkheden en klachten bij kinderen en gezinnen. |
|
|
|
|
|